Hoe is jouw slaaprimte?

20 oktober 2020

Geschreven door: Are You Intuit

Hoe is jouw slaapritme? Veel mensen slapen steeds slechter of hebben een te korte nachtrust. Te druk, te veel stress en veel verleidingen om langer op te blijven. Niet best, want dit vergroot de kans op allerlei aandoeningen. Denk aan diabetes, depressie, obesitas etc. 

Wist je dat 63% van de Nederlanders aan geeft niet tevreden te zijn met hun slaapkwaliteit, maar neemt hiervoor geen maatregelen. Zo neemt 80% beeldschermen mee naar bed en drinkt 66% cafeïnehoudende dranken voordat ze gaan slapen. 68% zegt alcohol te drinken in de avonduren. Dit blijkt uit het slaaponderzoek van de Hersenstichting, Trimbos-instituut en IKEA dat is uitgevoerd onder 1.228 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Tijdens onze slaap herstellen we. Super belangrijk dus. Maar hoe kunnen we er nou voor zorgen dat we meer slaap krijgen? Een goede nachtrust begint al overdag. Dit zijn enkele tips:

1. Sta rond dezelfde tijd op, ook in het weekend.

2. Zorg overdag voor voldoende licht.

3. Doe overdag geen dutjes of powernaps.

4. Kies overdag een moment om oplossingen te bedenken voor problemen.

5. Sport regelmatig, maar niet later dan drie uur voor het slapen gaan.

6. Eet geen zware maaltijden in de uren voor het slapen gaan.

7. Drink geen alcohol of koffie in de uren voor het slapen gaan.

8. Gebruik het uur voor het slapen om te ontspannen, bijvoorbeeld door te lezen of meditatie.

9. Houd beeldschermen uit de slaapkamer.

10. Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer. 

Beeld: by Studio Sparkle

Dit verhaal delen